woensdag 5 april 2017

Wanneer is 'de nieuwsgierige docent' nu eens een pleonasme geworden?


Op woensdagochtend was ik aanwezig bij de preconferentie Verbinding onderzoek en onderwijs in het MBO. 
Henk Ritzen introduceert een nieuwe site waarin lectoren MBO hun producten laten zien. Binnenkort volgt hier de link.
Focus van de bijeenkomst: welke bestuurlijke en organisatorische inrichtingen kunnen helpen om onderzoek en onderwijs in een roc kansrijk en effectief te organiseren. 
En: welke verbindingen kunnen we maken op bestuurlijk en organisatorisch vlak om dit te ondersteunen?
In drie rondes denken we na over een aantal vragen, afgewisseld door een aantal pichtes.
Ronde 1: Hoe verleiden  we teams om onderzoek te betrekken bij hun dagelijkse vraagstukken?
Ronde 2: Wat kunnen we op bestuurlijk en organisatorisch vlak doen om voorstaande te ondersteunen?
Ronde 3: wat is de kritische oogst?


Pitch van John vd Vegt.
John heeft zelf ooit onderzoek gedaan. Hij heeft als jongere daarvoor de ruimte gekregen.  Zijn motto: geef de ruimte, het komt vanzelf wel. Het komt wel goed.
Eén ding was natuurlijk wel het geval: hij volgde een opleiding en moest onderzoek doen. Dus ook sturing en eisen zijn noodzakelijk.

John vertelt dat het (vernieuwd) practoraat van ROC van Twente zich gaat richten op: 
- Zorg en technologie
- Burgerschap
- Boosten van niveau 2
Er komt een nieuwe LD functie als docent onderzoeker, een functie van vier jaar als onderzoeker in de teams.

Ronde 1: hoe verleiden we....
Aan mijn tafel kwam naar voren dat als de urgentie groot genoeg is, de verleiding tot onderzoek ook groter is. Teams gaan niet uit zichzelf onderzoeken, urgentie moet er zijn (probleem) en een onderzoekstructuur. Soms is er weerstand vanuit teams: zij zeggen het zelf wel te weten. Ook is er weerstand tegen onderzoek op zich: het zou groot en ingewikkeld zijn.
Vraag: waar is dan de nieuwsgierigheid? Onderzoek doen is leuk!

Pitch Elly de Bruin
De grote truc, een onderzoekkunstje kun je leren, maar hoe kun je onderzoek verbinden met werkpraktijk? Daar gaat het om in het MBO.

Pitch Peter den Boer, lector in het MBO
Peter gaat in gesprek met teams die worstelen met problemen. Het gaat dan om het stellen van goede vragen. Wat is de interventie, wat zal het opleveren? Wat heb je aan kennis nodig om dit goed te kunnen doen? Teams willen echter eerder weten hoe je het doet, niet wat het oplevert. 
Grootste probleem is volgens Peter nu: na de presentatie van een onderzoek dat hij gedaan heeft wordt hij vriendelijk doch beslist de deur gewezen. Na het doen van onderzoek kan hij zich er niet meer verder mee bemoeien. Dat vergt nog aandacht.

Ronde 2: Hoe kunnen we ondersteunen?
Enkele opmerkingen aan onze tafel:
Mogelijkheid wordt gemist om teams te faciliteren om in alle rust out of the box te denken. Daarnaast verbindingen nodig: wie weet wat er speelt door alle colleges heen in een instelling.
Voorbeeld: door negen gelderse roc's zijn er samen afspraken over onderzoeksprogramma's gemaakt.
Kennismakelaars zjin vaak lectoren. Je moet HR en onderwijsontwikkeling aan elkaar koppelen. Constatering is dat alle roc's er op een andere manier mee omgaan. 

Pitch Jorick Scherens, Practor sociale media 
Onderzoek is bijzonder slecht gedefinieerd, zeker in de context van het mbo. Jorick heeft een manifest geschreven: bezig met de vragen van morgen. We gaan klooien, werkt dit, werkt dat? Werkt het niet, onderzoek dan hoe dat komt.

Ronde 3: Kritische oogst
- Het gaat langzaam en het succes is nog trager.
- slim mensen bij elkaar zetten. Het is te organiseren
- masteronderzoek met z'n tweeën doen
- onderzoeksagenda maken met thema's die belangrijk zijn voor het college
- managers vaak bezig met de waan van de dag. Verbinden.
- koppel hr aan onderwijsontwikkeling
- Faciliteren van mammoettankers en speedbootjes
- van klagen naar vragen
- op naar een onderzoeksagenda, ook om te laten zien wat er allemaal al gebeurt.
- Onderzoekende houding van gehele organisatie
- heb een netwerk van masters.
- draag als bestuur onderzoek uit
- verbinden met buiten
- verbinden van roc als kennisorganisatie met hbo en universiteit
- het draait om nieuwsgierigheid. Wanneer is de nieuwsgierige docent nu een pleonasme geworden

Opgemerkt wordt dat veel deelnemers aan deze sessie zelf in de overtuigende houding zitten en niet in een nieuwsgierige houding.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen